Firebird Nation banner
1 - 19 of 19 Posts

brianb

· Registered
1,182 Posts
Discussion starter · #1 · (Edited)
Ik wilde een specifiek probleem met de prestaties van mijn airconditioning delen dat ik had, voor het geval sommige van jullie 2e generatie eigenaren dit ook ervaren, en mijn oplossing. Na 51 jaar nam de prestatie van mijn airconditioning aanzienlijk af met betrekking tot de luchtsnelheid en het volume. Ik wist dat mijn primaire airconditioningkanaal onder het dashboardkastje vervangen moest worden. Het is het kanaal dat lucht naar alle ventilatieopeningen op het dashboard en de 2 kleine ventilatieopeningen tussen je benen leidt. Twee zelftappende schroeven en gekartelde ringen helpen het direct onder de klep van het dashboardkastje vast te zetten en het scheurt/breekt meestal na verloop van tijd, waardoor het los komt te zitten en er lekkage ontstaat van de luchtdruk/het volume van de airconditioning. Ik begon ook schuimisolatie te zien "verkruimelen" op de vloermatten aan de passagierskant. Een grote, vierkante schuimrubberen afdichting van het luchtkanaal viel na verloop van tijd uit elkaar. Je kunt zien wat er nog over is van de afdichting op mijn originele kanaal en de gescheurde bevestigingspunten waar het luchtkanaal met schroeven is bevestigd. Dit veroorzaakte allerlei lekkages van volume/snelheid onder mijn dashboard. De afdichting en het luchtkanaal in kwestie worden weergegeven in de rechterbenedenhoek in de afbeelding uit mijn servicehandleiding. Beide problemen droegen bij aan een zeer lage luchtsnelheid en -volume door AL mijn ventilatieopeningen van de airconditioning. Helemaal niet goed op warme dagen. De eerste stap voor mijn oplossing was het vervangen van het hoofdluchtkanaal, dat ik verkreeg van Firebird Central. Stap 2 was het maken van een nieuwe luchtkanaalafdichting met behulp van 2" x 2" schuimrubberen weerstrips voor airconditioningramen van mijn plaatselijke bouwmarkt. Met een elektrisch snijmes met gekartelde randen sneed ik het schuimrubber op een dikte van 1,5". Het mes sneed schoon als door boter. Na het snijden van de benodigde 4 stukken gebruikte ik 3M Black Super Weatherstrip Adhesive om ze aan de adapter op de Core And Case Assembly te bevestigen. Het nieuwe luchtkanaal werd op zijn plaats gemanoeuvreerd voor een mooie, nauwsluitende pasvorm en bevestigd met de eerder genoemde zelftappende schroeven en een "Z"-beugel bovenop het kanaal die aan een metalen beugel onder het dashboard was bevestigd. Het dashboardkastje moest hiervoor wel worden verwijderd, maar dat was eenvoudig. Het nieuwe luchtkanaal paste ook in twee andere kanalen waar het lucht aan toevoert. Over het algemeen een vrij eenvoudige oplossing voor een vervelend probleem met lage airconditioningprestaties. Het werkte fantastisch en verbeterde de snelheid en het volume enorm! Ik wilde dit gewoon doorgeven aan iedereen die misschien hetzelfde probleem heeft en zich niet helemaal kon voorstellen waarom. Ik hoop dat dit helpt als je dat hebt.

Ik wilde een specifiek probleem met de prestaties van de airconditioning delen dat ik had, voor het geval sommige van jullie 2e generatie eigenaren het misschien ook ervaren en mijn oplossing. Na 51 jaar namen de prestaties van mijn airconditioning aanzienlijk af met betrekking tot de luchtsnelheid en het volume. Ik wist dat mijn primaire A/C-kanaal onder het dashboardkastje vervangen moest worden. Het is het kanaal dat lucht naar alle dashboardventilatieroosters en de 2 kleine ventilatieroosters tussen je benen leidt. Twee zelftappende schroeven met gekartelde ringen helpen om het direct onder de handschoenenkastdeur vast te zetten en het scheurt/breekt meestal na verloop van tijd, waardoor het los komt te zitten en er lekkage van A/C-luchtdruk/volume ontstaat. Ik begon ook schuimisolatie te zien "afbrokkelen" op de vloermatten aan de passagierskant. Een grote, vierkante, schuimen luchtkanaalafdichting viel na verloop van tijd uit elkaar. Je kunt zien wat er nog over is van de afdichting op mijn originele kanaal en de gescheurde bevestigingspunten waar het luchtkanaal met schroeven is bevestigd. Dit veroorzaakte allerlei volume-/snelheidslekken onder mijn dashboard. De afdichting en het luchtkanaal in kwestie worden weergegeven in de rechterbenedenhoek in de afbeelding uit mijn servicehandleiding. Beide problemen droegen bij aan een zeer lage A/C-luchtsnelheid en -volume door AL mijn A/C-roosters. Helemaal niet goed op warme dagen. De eerste stap voor mijn oplossing was het vervangen van het hoofdluchtkanaal, dat ik van Firebird Central kreeg. Stap 2 was het fabriceren van een nieuwe luchtkanaalafdichting met behulp van 2" x 2" schuimrubberen weerstrips voor raamairconditioners uit mijn plaatselijke bouwmarkt. Met een elektrisch snijmes met gekartelde randen sneed ik het schuimrubber tot een dikte van 1,5". Het mes sneed schoon als door boter. Na het snijden van de benodigde 4 stukken gebruikte ik 3M Black Super Weatherstrip Adhesive om ze aan de Adapter op de Core And Case Assembly te bevestigen. Het nieuwe luchtkanaal werd op zijn plaats gemanoeuvreerd voor een mooie, nauwsluitende pasvorm en bevestigd met de eerder genoemde zelftappende schroeven en een "Z"-beugel bovenop het kanaal die aan een metalen beugel onder het dashboard werd bevestigd. De handschoenenkast moest hiervoor wel verwijderd worden, maar dat was eenvoudig. Het nieuwe luchtkanaal paste ook in twee andere kanalen waar het lucht aan toevoert. Over het algemeen een vrij eenvoudige oplossing voor een vervelend A/C-probleem met lage prestaties. Het werkte fantastisch en verbeterde de snelheid en het volume enorm! Ik dacht gewoon dat ik dit zou doorgeven aan iedereen die misschien hetzelfde probleem heeft en zich niet helemaal kon voorstellen waarom. Ik hoop dat dit helpt als je dat doet.

Sorry voor eventuele dubbele foto's. Op de een of andere manier werden er duplicaten bijgevoegd en ik kon ze niet verwijderen zonder de gekozen foto helemaal te verwijderen.

View attachment 241433 View attachment 241434 View attachment 241434 View attachment 241435 View attachment 241436 View attachment 241437 View attachment 241438 View attachment 241437 View attachment 241438 View attachment 241441
Brian, het verlies dat je zag, zat tussen de kern en het koude luchtkanaal, heb ik gelijk? Om dat koude luchtkanaal eruit te halen, hoefde je alleen maar het dashboardkastje te verwijderen? Ik weet zeker dat ik ergens net boven mijn rechterbeen lucht verlies. Toen ik naar mijn auto ging kijken voordat ik er een kocht, was een van de eerste dingen die me opvielen hoe zwak de lucht blies. De eerste paar weken dacht ik dat het misschien gewoon de ventilator was, ik heb een vintage air-systeem en dacht dat dat misschien normaal was. De laatste keer dat ik de auto liet draaien, stak ik mijn hand onder het dashboard bij mijn rechterknie en voelde ik zeer sterke koude lucht, nou, dat is mijn probleem. Ik denk dat ik precies hetzelfde probleem heb. Het is gemakkelijk om het kanaal eruit te halen, net boven mijn been, dus wat is er nodig om de rest ervan eruit te halen om het te vervangen?

Discussion starter · #5 ·
De koude luchtslang die ik moest verwijderen, zat direct onder het dashboardkastje en voerde lucht naar de ventilatieopeningen aan beide kanten van het dashboard, een soort plenum om het zo maar te zeggen. Mijn luchtverlies zat tussen de slang en de kernconstructie door de desintegratie van de schuimafdichting ertussen. Het dashboardkastje moet verwijderd worden om toegang te krijgen tot een "Z" die hierboven is afgebeeld om een schroef te verwijderen die de koude luchtslang aan de bovenste dashboardconstructie bevestigt. Nadat je deze schroef en de twee schroeven direct onder de deur van het dashboardkastje hebt verwijderd, valt de koude luchtslang eruit met de "Z"-beugel erbovenop nadat je de koude luchtslang voorzichtig hebt "geworsteld". Nadat ik de vervangende slang tegen de nieuwe schuimafdichting die ik had geknutseld, had teruggeplaatst, was de verbetering enorm. Mijn AC-kanalen koelen nu de hele cockpit en blazen daadwerkelijk in mijn gezicht, wat het rijden op warme dagen nu aangenaam maakt. Airconditioning uit 1974 staat niet gelijk aan airconditioning uit 2025, maar wat een verschil heeft deze oefening gemaakt. Misschien moet je hetzelfde doen. Een slechte schuimafdichting kan ervoor zorgen dat de luchtstroom aan zowel de rechter- als de linkerkant onder het dashboard bij de vloer bij de transmissiebult "eruit spuit".

De koude luchtpijp die ik moest verwijderen zat direct onder het dashboardkastje en voerde lucht naar de ventilatieopeningen aan beide zijden van het dashboard, een soort plenum om het zo maar te zeggen. Mijn luchtverlies zat tussen de pijp en de Core Assembly door de desintegratie van de schuimafdichting ertussen. Het dashboardkastje moet verwijderd worden om toegang te krijgen tot een "Z"-beugel die hierboven is afgebeeld om een schroef te verwijderen die de koude luchtpijp aan de bovenste dashboardstructuur bevestigt. Nadat je deze schroef en de twee schroeven direct onder het dashboardkastdeurtje hebt verwijderd, valt de koude luchtpijp eruit met de "Z"-beugel erbovenop nadat je de koude luchtpijp voorzichtig hebt "geworsteld". Nadat ik de vervangende pijp tegen de nieuwe schuimafdichting die ik had gemaakt weer had geĂŻnstalleerd, was de verbetering enorm. Mijn AC-kanalen koelen nu de hele cockpit en blazen daadwerkelijk in mijn gezicht, wat het rijden op warme dagen nu aangenaam maakt. Airconditioning uit 1974 staat niet gelijk aan airconditioning uit 2025, maar wat een verschil heeft deze oefening gemaakt. Misschien moet je hetzelfde doen. Een slechte schuimafdichting kan ervoor zorgen dat de luchtstroom aan zowel de rechter- als de linkerkant onder het dashboard bij de vloer bij de transmissiebult "eruit spuit".
Het is echt erg, het is hier de laatste tijd ongeveer 90-100 graden. Bovendien is dit een 454, dus in een rit van 5-10 minuten voel je het, zelfs met de ramen open. Het is een project dat ik over een paar maanden ga doen, maar eerst de remproblemen, dan de vervanging van de deurscharnieren, dit klinkt als de klus na dat alles.

Aan de positieve kant klinkt het alsof de ventilatieopeningen supergemakkelijk te vervangen zijn. Ik ga de vervangingen specificeren, ik weet dat er minstens één van mij is opgevreten, waarschijnlijk beide. Waar heb je de jouwe vandaan?

Geweldig! Laat ons weten hoe het hiermee gaat.
Dat zal ik zeker doen, het duurt een maand of twee, wat geweldig is omdat ik dit allemaal niet in de garage zal doen met deze waanzinnige hitte.

Prov, neem alsjeblieft foto's! Ik ga een heleboel leidingwerk installeren, want er ontbrak een heleboel in mijn auto... ik weet niet zeker waarom het verwijderd is.
Ik maak altijd veel foto's!

Discussion starter · #11 ·
Als jullie allebei aan de jouwe werken, kunnen jullie misschien de juiste schuimafdichting vinden voor jouw modeljaren. Ik vond er een voor de mijne, maar was niet tevreden met de dikte, dus ik heb het zelf gedaan. Ik wilde een mooie dikke, effectieve afdichting, dus ik kocht schuimrubberen tochtstrips voor thuisraamairconditioners bij True Value Hardware en sneed ze bij tot een dikte van 1,5 inch.

Ik heb wat EPDM-rubberplaten die worden gebruikt voor het isoleren van HVAC-koelpompen... gesloten cel... erg zacht. Ik zal zeker foto's maken. Als het goed is met je Brian, kunnen we je draad kapen. Mooi als je verschillende methoden op één plek hebt

Ik heb wat EPDM-rubberplaten die worden gebruikt voor het isoleren van HVAC-koelpompen... gesloten cel... erg zacht. Ik zal zeker foto's maken. Als het goed is met je Brian, kunnen we dan je draad kapen. Mooi als je verschillende methoden op één plek hebt
Dit is wat ik dacht, het dichtere maar zachte schuim. Ik weet dat ik in het verleden wat heb besteld, maar ik weet niet waarvoor.

Oeps....

Ik gok dat dat betekent dat het andere uiteinde zich in de doos bevindt die de kachelkern bevat. Ik gok ook dat het verwijderen van de kachelkern een complete PITA is.

Dus @brianb, de opening die je aan het repareren was, was die ongeveer zo breed als je duim? De mijne lijkt een enorme opening.

Discussion starter · #15 ·
So @brianb, the gap you were fixing, was it about the width of your thumb? Mine seems like a massive gap.
Ik had een opening waar ik de breedte van mijn wijsvinger in kon steken. Dus ik veronderstelde dat 1,5 inch dik schuim met gesloten cellen mooi zou samendrukken en de klus zou klaren, en dat deed het.

Ik had een opening waar ik de breedte van mijn wijsvinger in kon steken. Dus ik veronderstelde dat 1,5 inch dik schuim met gesloten cellen mooi zou samendrukken en de klus zou klaren, en dat deed het.
Hier is wat ze in mijn auto hebben gedaan om dit ding bij elkaar te houden. Let op de houten wigstrip daar.

Image

Discussion starter · #17 ·
Het lijkt erop dat breuk in de buurt van de 2 bevestigingsschroeven van het plaatwerk "een ding" is bij deze kanalen. U kunt vervangende kanalen kopen bij verschillende bronnen. Ik heb de mijne van Firebird Central gekregen.

Het lijkt erop dat breuk in de buurt van de 2 bevestigingsschroeven van het plaatwerk "een ding" is met deze kanalen. Je kunt vervangende kanalen kopen bij verschillende bronnen. Ik heb de mijne van Firebird Central.
Ja, ik probeer de mijne te repareren, maar verdomme, ik ga hem gewoon vervangen. Miljoenenvraag, die achter de radio, de mijne is helemaal naar de knoppen en verliest daar een hoop lucht. Een bron voor een replica, want gebruikt kosten ze $300-$400 dollar.

1 - 19 of 19 Posts