Ik wilde een specifiek probleem met de prestaties van mijn airconditioning delen dat ik had, voor het geval sommige van jullie 2e generatie eigenaren dit ook ervaren, en mijn oplossing. Na 51 jaar nam de prestatie van mijn airconditioning aanzienlijk af met betrekking tot de luchtsnelheid en het volume. Ik wist dat mijn primaire airconditioningkanaal onder het dashboardkastje vervangen moest worden. Het is het kanaal dat lucht naar alle ventilatieopeningen op het dashboard en de 2 kleine ventilatieopeningen tussen je benen leidt. Twee zelftappende schroeven en gekartelde ringen helpen het direct onder de klep van het dashboardkastje vast te zetten en het scheurt/breekt meestal na verloop van tijd, waardoor het los komt te zitten en er lekkage ontstaat van de luchtdruk/het volume van de airconditioning. Ik begon ook schuimisolatie te zien "verkruimelen" op de vloermatten aan de passagierskant. Een grote, vierkante schuimrubberen afdichting van het luchtkanaal viel na verloop van tijd uit elkaar. Je kunt zien wat er nog over is van de afdichting op mijn originele kanaal en de gescheurde bevestigingspunten waar het luchtkanaal met schroeven is bevestigd. Dit veroorzaakte allerlei lekkages van volume/snelheid onder mijn dashboard. De afdichting en het luchtkanaal in kwestie worden weergegeven in de rechterbenedenhoek in de afbeelding uit mijn servicehandleiding. Beide problemen droegen bij aan een zeer lage luchtsnelheid en -volume door AL mijn ventilatieopeningen van de airconditioning. Helemaal niet goed op warme dagen. De eerste stap voor mijn oplossing was het vervangen van het hoofdluchtkanaal, dat ik verkreeg van Firebird Central. Stap 2 was het maken van een nieuwe luchtkanaalafdichting met behulp van 2" x 2" schuimrubberen weerstrips voor airconditioningramen van mijn plaatselijke bouwmarkt. Met een elektrisch snijmes met gekartelde randen sneed ik het schuimrubber op een dikte van 1,5". Het mes sneed schoon als door boter. Na het snijden van de benodigde 4 stukken gebruikte ik 3M Black Super Weatherstrip Adhesive om ze aan de adapter op de Core And Case Assembly te bevestigen. Het nieuwe luchtkanaal werd op zijn plaats gemanoeuvreerd voor een mooie, nauwsluitende pasvorm en bevestigd met de eerder genoemde zelftappende schroeven en een "Z"-beugel bovenop het kanaal die aan een metalen beugel onder het dashboard was bevestigd. Het dashboardkastje moest hiervoor wel worden verwijderd, maar dat was eenvoudig. Het nieuwe luchtkanaal paste ook in twee andere kanalen waar het lucht aan toevoert. Over het algemeen een vrij eenvoudige oplossing voor een vervelend probleem met lage airconditioningprestaties. Het werkte fantastisch en verbeterde de snelheid en het volume enorm! Ik wilde dit gewoon doorgeven aan iedereen die misschien hetzelfde probleem heeft en zich niet helemaal kon voorstellen waarom. Ik hoop dat dit helpt als je dat hebt.